Do’s & dont’s

Helder

De nood aan waardevolle medewerkers is real, groter dan
ooit!

Daar is ondertussen elke ondernemer of personeelsdienst zich,
soms pijnlijk, van bewust. Wanneer ik bedrijven begeleid bij het uitwerken en
implementeren van hun employer brand zijn er 2 vragen die ik al-tijd krijg:

ð 
Hoe begin ik hieraan?

ð 
Hoe bereik ik de juiste mensen?

Geen simpele ja/nee-vragen, maar gelukkig zijn er héél wat
zaken die je wél kan ondernemen en die je resultaten zullen opleveren. Daar wil
ik graag op focussen, op hetgeen je wél zelf kan doen en in de hand hebt. Zonder
je te verliezen in alle mogelijke obstakels maar wel vanuit een gezonde
realistische kijk.

Toch neem ik de vrijheid om nog één laatste keer (beloofd!) ook
de no go’s op een rijtje te zetten. Want er iets niets zo jammer als héél hard
werken aan je werkgeversmerk, je met de beste intenties op het proces smijten,…
om dan te concluderen dat je inspanningen verloren gaan…

 

 

Hierbij alvast enkele don’ts:

·       
Onduidelijk en vaag communiceren è verlies je niet in vage
standaardtermen en -uitdrukkingen. ‘Marktconform loon’? Zal wel, maar dat zegt dus écht niks hé. Wees concreet en duidelijk in je bewoording.

·       
Ad-hoc posten è Maak eerst een strategie om
jouw werkgeversmerk sterk neer te zetten.  Enkel zo kan je consistent aan je employer brand bouwen, want dit is geen sprint hé. Dit is een marathon. En laat dat je niet afschrikken, de voldoening is groot als je over de meet komt! Ik weet waarover ik spreek 😉

·       
Je werkgeversmerk bepalen en er stug aan vasthouden  è Als je start met employer branding zal het de eerste keer uiteraard net iets meer tijd vragen om je werkgeversmerk te bepalen. Maar zie het niet als een heilige graal voor de rest van je dagen. Evalueer op geregelde basis of je werkgeversmerk, je doelen, strategie, content en kanalen nog actueel zijn. Je bedrijf verandert en evolueert, net als je doelpubliek.

 

·       
Aan de slag gaan zonder verwachtingen è Stel jezelf concrete
doelen
wanneer je aan de slag gaat met je werkgeversmerk. Alleen zo kan je kijken of je werkwijze vruchten afwerpt en bijsturen.

Het doel dat je stelt is helemaal afhankelijk
van jouw noden als bedrijf. Dat kan het verhogen van spontane instroom zijn, het verkorten van de selectieprocedure, het verhogen van de retentie van je medewerkers, het motiveren van teamwerk,… er is een waaier aan mogelijkheden.
Pick your battles, ook al is het verleidelijk om alles te willen

·       
Je werkgeversmerk enkel op papier zetten è als je communiceert over
een werkgeversmerk waarvan je droomt of waarvan je denkt dat het je kandidaten gaat opleveren, maar het niet strookt met de realiteit ga je
kei-hard-op-je-bek. Dat beloof ik je! Er zijn zo van die zekerheden… Als je
niet waarmaakt wat je belooft communiceer je beter niet.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, struggles en
successen! è ansie@helderbc.be